Poniżej zamieszczamy dla wszystkich rodziców bardzo ciekawy przedruk materiału promocyjnego przekazanego rodzicom w dniu 29.10.2019 przez zaprzyjaźnionego z naszą szkołą mgr. Sławomira Kanię, reprezentującego Fundację Psychoedukacji i Psychoterapii i Uniwersytet Opolski, finansowanego ze środków otrzymanych od Prezydenta Miasta Opola, w ramach realizacji zadania publicznego „Program Uniwersalnej Profilaktyki Pozytywnej”.

Drogi rodzicu!

Rodzina jest najważniejszym ogniwem w profilaktyce uzależnień! Udowodniono, że skuteczność działań w szkole jest mizerna jeśli nie będą miały odzwierciedlenia w domu rodzinnym.

STRATEGIE POZYTYWNE W PROFILAKTYCE RODZINNEJ:

STRATEGIA MODELOWANIA, czyli uczenie dzieci dojrzałej sztuki życia poprzez własne zachowanie. Rodzicu ucz dzieci odpowiedniego zachowania dając im dobry przykład własną postawą! To, co rodzice robią, często ma większe znaczenie dla dzieci niż to, co mówią.

STRATEGIA PIELĘGNACJI OBRZĘDÓW, jest skoncentrowana na celebrowaniu wspólnych posiłków, oglądaniu telewizji czy spędzaniu razem czasu wolnego. Obrzędy powinny być więcej niż tylko spotkaniem, powinny posiadać wymiar integrujący i symboliczny. Wspólny obiad to nie tylko posiłek, ale także spotkanie towarzyskie, dające przestrzeń do rozmów i przeżywania.

TOWARZYSZENIE RODZICIELSKIE, zakłada budowanie relacji osobowych rodzica z dzieckiem poprzez obligatoryjną jego obecność w ważnych dla dziecka chwilach. Istotnym jest również by pozwolić dziecku na uczestniczeniu i przeżywaniu również istotnych wydarzeń z życia rodziców.

INICJACJE POZYTYWNE: Zdaniem Szymona Grzelaka: „Inicjacja ma sens jeśli wiąże się z wtajemniczeniem, wprowadzeniem w coś, co jest autentycznie uważane przez rodziców i inne autorytety”. Trwałość inicjacji pozytywnej wiąże się z autentycznym wtajemniczeniem, w coś co wcześniej nie było dziecku dostępne, czego wcześniej nie doświadczyło, co umożliwia mu rozwój. Inicjacja nabiera cech pozytywnej, wtedy kiedy świadomie konstruują ją dorośli, a w ich zachowaniach, postawach następuje gotowość do własnej zmiany oczekiwań wobec dziecka.

Początek strony

© 2010 - 2016 ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY NR 1